week 6 🇬🇷 | de OK

7 juni 2019 - Piraeus, Griekenland

Zo weer een nieuwe week! Dus ook weer tijd voor een nieuwe reisblog.

Zaterdag 1 juni

We hadden om 16.00 met Helga afgesproken. We zijn vandaag de Lykavittos berg op geweest, dit is het hoogste punt van Athene en ook heel mooi om te zien! Hier hebben we een aantal uur doorgebracht en hebben we lekker wat gegeten en gedronken. We hebben gewacht totdat het donker werd want dan zie je alle lichtjes.

Zondag 2 juni

We zijn vandaag naar het strand geweest met de 2 Spaanse meiden die bij ons in het appartement zitten, en hebben lekker bij de mac gegeten 😋🍟.

Maandag 3 juni

Zo een nieuwe week is aangebroken, deze week zitten we op de OK!! We werden die dag goed ontvangen, deze keer zijn we in het groen gekleed en hebben we een haarnetje en een mondmasker om.               Er zijn in totaal 12 operatiekamers.

Ik heb vandaag 2 laparoscopen gezien. Hierbij wordt een incisie (sneetje) gemaakt in de onderste rand van de navel, dan wordt de buik met koolstofdioxide opgeblazen. En daarna wordt er een camera in geplaatst. Ook werden er 2 incisies in de zijkant van de buik gemaakt voor de instrumenten (zoals een schaar ect).

Wel jammer want Jasmin en ik zijn gescheiden van elkaar, dus je kunt er dan ook niet echt over praten want de een ziet een hele andere operatie dan de ander.

Dinsdag 4 juni

Vandaag heb ik een Artroscopie gezien, hierbij worden een aantal incisies in de schouder gemaakt en in een van de incisies gaat de camera, en ook weer bepaalde instrumenten in de andere incisies. Er werd weefsel weggeschrapt. Toen deze operatie klaar was liep ik een andere kamer in, en daar zag ik al dat het om de voeten ging, ik heb een voet open zien liggen en zelfs een paar botten kunnen zien!

Bij een 4 jarig jongetje werd een incisie in de buik gemaakt, en werd er een stukje hernia verwijderd. Het jongetje ging huilend onder narcose en kwam er ook heel onrustig weer uit, zo zie je dat hoe je erin gaat je er vaak ook weer zo uitkomt.

En bij een ander 4 jarig jongetje werd er ook een incisie in de buik gemaakt, alleen werd bij hem de appendix (blindedarm) verwijderd. De arts die de appendix operatie deed die was echt super aardig, hij legde mij alles uit met wat die aan het doen was en wat wat was in de buik. Bij de operatie stond ik er bijna letterlijk op, dus heb alles heel goed kunnen zien!

Woensdag 5 juni

Een mevrouw had het CTS (carpaal tunnel syndroom), hierbij wordt in de middelste handzenuw in de pols bekneld door een zwelling. De mevrouw kreeg een plaatselijke verdoving, en er werd een incisie gemaakt in het midden van de handpalm, en aan de zijkant van de pols, het wordt opengemaakt zodat de zenuw meer ruimte krijgt.

Ook heb ik een operatie gezien dat een mevrouw een nieuwe heupkop kreeg doormiddel van een robotmachine. Deze operatie duurde 3 uur.

En ook heb ik vandaag een borstoperatie gezien bij een mevrouw. Ze had een tumor in haar borst en deze werd verwijderd. Echt heel interessant om te zien hoe een borst er van binnen uitziet! En met behulp van een soort metaaldetector werd er ook een lymfeklier verwijderd waar waarschijnlijk ook een tumor in zat. Ik mocht bij deze operatie achter de patiënt staan dus ik kon alles super goed zien. Helaas heb ik deze operatie niet af kunnen kijken want ze moesten een half uur wachten op de uitslag van het pathologisch laboratorium. Ik heb vandaag bij alles echt een super goede en fijne uitleg gehad!

Om 16.45 hadden we afgesproken met Eirini, want we gingen een publiek ziekenhuis bezoeken. Alleen bleek het achteraf een ziekenhuis te zijn voor alleen veteranen of voor mensen die geld hebben. Dus eigenlijk was het nog niet echt een publiek ziekenhuis, helaas.

Donderdag 6 juni

Vandaag heb ik maar 1 operatie gezien, maar wat was deze vet zeg 🤩. Het was namelijk een by-pass operatie, ik kan je zeggen ik heb me ogen echt uitgekeken. De operatie duurde maar liefst 5 uur. Maar het was allemaal zo interessant. Ook bij deze operatie stond ik achter de patiënt. De operatie werd uitgevoerd bij een 64 jarige meneer. Eerst werd zijn been opengemaakt voor een ader, die later in het hart geplaatst kon worden, toen ik aankwam was de borstkas al open, dus dat gedeelte heb ik niet gezien. Ik mocht zelfs van de arts foto’s maken van het hart! 🤩🤩🤩 (1 hiervan staat bij mijn foto’s)

Na deze indrukwekkende dag, zijn we nog lekker naar het strand geweest ☀️.

Vrijdag 7 juni

Yes, lekker 11 dagen vakantie!! Ook vandaag zijn we lekker naar het strand geweest.

Morgen komen mama & Thom op bezoek voor 4 dagen, hier heb ik erg veel zin in! En woensdag komt Boyd 😄.

Dus waarschijnlijk zal ik er volgende week geen nieuwe reisblog opzetten!

Nou ik kan je zeggen wat een super leerzame en indrukwekkende week heb ik erop zitten, zoveel mogen en kunnen zien. Het was allemaal echt heel vet! 🤩💉💊

Liefs, Zara 💋

1. Jozet:
    7 juni 2019
    Hoi Zara nou dat is een interessant weekje geweest zal vast indrukwekkend zijn. Veel plezier met mams en je broer en daarna genieten met je vriend. Enjoy!!!!!
  2. Angelique:
    7 juni 2019
    Wat heerlijk om te lezen.Volgens mij gaat het wel goed daar. Zou niks voor mij zijn die operatie’s....brrr. Zo zie je maar: ieder zijn vak. Geniet van je vakantie. Volgens mij ziet Boyd er ook echt naar uit om jou weer te zien. Geniet ervan!! ❤️