week 2 🇬🇷

10 mei 2019 - Piraeus, Griekenland

Zo, het is alweer n week geleden dat ik mijn eerste reislog heb geplaatst dus tijd voor de 2e.

Vrijdag 3 mei                                                      Het was lekker weer, dus hadden Jasmin en ik besloten om naar het strand van Glyfada te gaan, en zijn we later ook nog het centrum in geweest.

Zaterdag 4 mei                                                 Helaas was het vandaag minder weer regen zelfs 😥, toch hadden we besloten om een dagje naar Athene te gaan. We hebben die dag vooral door de winkelstraat gelopen. Maar ja inmiddels hadden we al heel wat Zara’s en H&M’s gezien dus zijn we naar de nationale tuinen geweest, en ook naar de wijk Anafiotika dit is typisch Grieks, alle huisjes wit met blauw en de straatjes heel smal, heel leuk om een keer gezien te hebben.

Zondag 5 mei                                                     Zijn we weer even het centrum van Glyfada in geweest, omdat we niet zo’n zin hadden om een dagje thuis te zitten.

Maandag begon eindelijk onze eerste echte stage week, hoe de afdeling precies heet was niet echt duidelijk want dat weten ze zelf ook niet helemaal volgensmij🙈🙈. Het is een afdeling met verschillende soorten patiënten, de ene patiënt komt terug van een operatie en de ander wordt goed in de gaten gehouden. Dus een beetje van alles wat. De dagen zijn er allemaal gedeeltelijk hetzelfde uit, ze beginnen met de controles (bloeddruk,  temperatuur en saturatie meten). Ze hebben een kar met daarop alle medicijnen, de eerste medicatie ronde begint rondt een uur of 8 en dan lopen ze alle patiënten af. Het is voornamelijk infuus aan en af hangen.

Wel merk je een heel groot verschil tussen het ziekenhuis in Griekenland en in Nederland, kwa hygiene gaat het in Nederland allemaal wel wat beter👩🏼‍⚕️.

Ik heb de eerste week vooral gekeken, omdat ik het toch nog wel spannend vondt om al iets zelf te doen. Wel weet ik nu hoe een dag eruit ziet en wat er van je verwacht wordt. Maar er gaat volgende week zeker verandering in komen. Helaas kunnen de verpleegkundige niet zo goed engels, en leggen ze niet heel veel uit. Maar gelukkig komen er regelmatig artsen over de vloer en die leggen je dan wel weer heel veel uit over wat er gedaan is bij die patiënt. Wel heb ik al het een en ander kunnen zien zoals het verwijderen van een drain, wond spoelen in het been, wonden opnieuw verbinden ect.

Donderdag 9 mei                                             We hadden in de avond een etentje gepland met een mevrouw die eigenlijk uit Nederland komt, maar al 9 jaar in Griekenland woont. Die had een collega meegenomen en dit was echt super gezellig. In de weekenden hebben we dan ook al het een en ander met hun afgesproken.

Vrijdag 10 mei                                                     We zijn in de middag naar Athene geweest, en hebben hier een bustour gedaan. We hebben de Akropolis en het Panathenaic stadion bezocht, hier hebben we hele mooie foto’s van kunnen maken.

Ook hebben we onze planning gekregen.

• van 02-05 tot 16-05 zit ik op de hospital ward afdeling.
  • van 20-05 tot 30-05 op de emergency department
  • van 03-06 tot 06-06 op de Operation Rooms
  • van 17-06 tot 20-06 op de department of anesthesiology
  • van 24-06 tot 27-06 op de I.C.U.
  • van 01-07 tot 04-07 op de Cardiac Catheterization Laboratory

Hier heb ik onwijs veel zin in!! Vooral het zien van heel veel verschillende afdelingen, echt een super ervaring 😍.

En gelukkig heb ik het deze week al een heel stuk minder zwaar gehad met alle heimwee, het gaat steeds beter!

Ik laat snel weer iets van me weten.

Liefs, Zara 💋

1. Miriam:
    Heej Zara
    Wat een mooie foto's !
    En veel gedaan deze week .
    Mooi om te lezen 😃
  2. Jozet:
    10 mei 2019
    Hoi Zara. Wat een mooi verslag weer leuk om zo een beetje met je mee te reizen. Wat leuk dat je op zoveel verschillende afdelingen gaat werken. En super dat het met de heimwee beter gaat. Veel succes en plezier de komende week. Kijk uit naar je volgende verslag. Groetjes Jozet
  3. Angelique:
    10 mei 2019
    Heerlijk om te lezen dat het een stuk beter met je gaat. Zo zie je maar, alles even tijd geven om te wennen.
    Veel plezier!!!
  4. Ellen:
    11 mei 2019
    Hey Zara,

Leuk om op deze manier een beetje mee te krijgen hoe het met je gaat op je stage👍en ook fijn om te lezen dat het wat beter met jou gaat. Heel veel suc6 met je stage 💪.